ДИДАКТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТЬ «ІНФОРМАТИЧНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ» ТА «ІНФОРМАЦІЙНА КУЛЬТУРА»
DOI:
https://doi.org/10.28925/2414-0325.2015.1.91100Ключові слова:
інформатична компетентність, інформаційна культура, інформатичний продукт, продуктивно-технологічне навчання, компетентнісні завданняАнотація
У статті на основі багатьох наукових джерел обґрунтовуються сутність та складові понять «інформатична компетентність» та «інформаційна культура»; проводиться їх порівняльний дидактичний аналіз. Автор визначає інформатичну компетентність як інтегровану здатність людини ефективно та результативно працювати в умовах інформаційного середовища; вона проявляється під час інформаційної діяльності та оцінюється за результатами діяльності. Інформаційна культура є показником рівня досконалості людини в інформаційній сфері діяльності; вона проявляється в процесі соціальної діяльності, комунікації, поведінці. Автор описує, як ці поняття відбиваються у цілях навчання, яким має бути зміст навчального матеріалу з погляду на пріоритет одного чи другого поняття, які методи та засоби потрібно застосовувати для набуття відповідних цілей, якою має бути діагностика результатів.
Завантаження
Посилання
Баловсяк Н. Інформаційна компетентність фахівця / Н.Баловсяк// Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2004. - № 5. – с. 21-28.
Бурмакина, В.Ф. Большая Семерка (Б7). Информационно-коммуникационно-технологическая компетентность: методическое руководство для подготовки к тестированию учителей. [Электронный ресурс] / В.Ф. Бурмакина, М. Зелман, И.Н. Фалина. – М.: НФПК, 2007. – 56 с. Режим доступа: http://ifap.ru/library/book360.pdf.
Вербицкий А.А. Инварианты профессионализма: проблемы формирования / А.А. Вербицкий, М.Д. Ильязова. – М.: Логос, 2011. – 288 с.
Головань М.С. Інформатична компетентність: сутність, структура та становлення / М.С.Головань // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2007. - № 4. – с. 62-69.
Дорошенко Ю.О. Компетентнісний підхід як основа забезпечення якості вищої освіти /Ю.О.Дорошенко, Г.І.Короткий // Актуальні проблеми реформування житлово-комунального господарства України: управління, кадри, інновації, технології: Матеріали Всеукраїнської науково-методичної конференції (м. Київ, 18-22 жовтня 2010 року) – К.: ДАЖКГ, 2010. – С. 7-19.
Дорошенко Ю.О. Технологічне навчання інформатики: Навчально-методичний посібник / Ю.О. Дорошенко, Т.В. Тихонова, Г.С. Луньова.— Х.: Вид-во «Ранок», 2011.— 304 с.
Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании / И. А. Зимняя. - М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004, - 40 c.
Каракозов С.Д. Информационная культура в контексте общей теории культуры личности /С.Д.Каракозов //Пед. информатика. – 2000. - № 2. - С.41-54.
Карташова Л.А. Формування ІТ-готовності як нової якісної характеристики учителя суспільно-гуманітарних дисциплін/ Л.А.Карташова // Педагогічний дискурс. – 2010. –вип. 8. С.90-96
Крылова Н.Б. Культурология образования / Н.Б.Крылова. М.: Народное образование, - 2000. –272 с.
Морзе Н.В. Компетентнісні завдання як засіб формування інформатичної компетентності в умовах неперервної освіти / Н. В. Морзе, О. Г. Кузьмінська, В. П. Вембер та ін. // Інформ. технології в освіті : зб. наук. пр. - 2010. - Вип. 6. - С. 23-31.
Новиков А.М. Педагогика: словарь системы основных понятий / А.М.Новиков. – М.: Издательский центр ИЭТ, 2013. – 268 с.
Помянтовский А.Н. Информационная культура личности: содержание и структура [Электронный ресурс]/ А.Н.Помянтовский, Е.П.Александров // Вестник ТИУиЭ. 2010. №2. – Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/informatsionnaya-kultura-lichnosti-soderzhanie-i-struktura
Раков С.А. Сучасний учитель інформатики: кваліфікація і вимоги / С.А.Раков// Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2005. – №3. – с. 35-38.
Рамський Ю.С. Формування інформаційної культури особи – пріоритетне завдання сучасної освітньої діяльності / Ю.С. Рамський / Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання: Зб. наук. праць/ Редкол. – К.: НПУ ім. М.П. Драгоманова. – Випуск 8. – 2004. – C. 19-42 Відомості доступні також з Інтернету: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/1290
Рамський, Ю. С. Методична система формування інформаційної культури майбутніх вчителів математики [Текст] : автореф. дис. ... доктора пед. наук : спец. 13.00.02 "Теорія та методика навчання (інформатика)" / Ю. С. Рамський ; НПУ ім. М. П. Драгоманова. – К., 2013. – 56 с.
Irvin R. Katz. Testing Information Literacy in Digital Environments: ETS’s iSkills Assessment [Electronic resource] // Іnformation technology and libraries. – 2007. September –URL: http://caledonianacademy.net/spaces/LLiDA/uploads/Restricted/katz.pdf
Framework for Qualifications of the European Higher Education Area. [Electronic resource] – URL: http://ecahe.eu/w/index.php/
Framework_for_Qualifications_of_the_European_Higher_Education_Area.
Shared ‘Dublin’ descriptors for Short Cycle, First Cycle, Second Cycle and Third Cycle Awards. [Electronic resource] – URL: http://www.unidue. de/imperia/md/content/bologna/dublin_descriptors.pdf.
Tuning Education Structures in Europe [Electronic resource]. – URL : http://tuning.unideusto.org.
The European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF). – European Communities [Electronic resource]. – URL: http://ec.europa.eu/eqf/documentation_en.htm.
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Balovsiak N. Information professional competence / N.Balovsiak// Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity. – 2004. - # 5. – p. 21-28. (in Ukrainian)
Burmakina, V.F. Bol'shaja Semerka (B7). Information, communication and technological competence: a guide to prepare for the testing of teachers [Electronic resource] / V.F. Burmakina, M. Zelman, I.N. Falina. – M.: NFPK, 2007. – 56 p. URL: http://ifap.ru/library/book360.pdf. (in Russian)
Verbickij A.A. Invariants of professionalism: the problems of formation / A.A. Verbickij, M.D. Il'jazova. – M.: Logos, 2011. – 288 p. (in Russian)
Holovan M.S. Informatychna competence: the gist, structure and formation / M.S.Holovan // Informatyka ta informatsiini tekhnolohii v navchalnykh zakladakh. – 2007. - # 4. – p. 62-69. (in Ukrainian)
Doroshenko Yu.O. Competence approach as a basis for quality assurance of Higher Education /Yu.O.Doroshenko, H.I.Korotkyi // Actual problems of reforming housing and communal services of Ukraine: management, human resources, innovation, technologies: Materials of All-Ukrainian scientific-methodical conference (m. Kyiv, 18-22 october, 2010) – K.: DAZhKH, 2010. – p. 7-19. (in Ukrainian)
Doroshenko Yu.O. Technological learning of informatic: teaching handbook / Yu.O. Doroshenko, T.V. Tykhonova, H.S. Lunova.— Kh.: «Ranok», 2011.— 304 p. (in Ukrainian)
Zimnjaja I. A. Key competences as effectively-target based competency approach to education / I. A. Zimnjaja. - M.: Issledovatel'skij centr problem kachestva podgotovki specialistov, 2004, - 40 p. (in Russian)
Karakozov S.D. Information Culture in the context of the general theory of person's culture /S.D.Karakozov //Ped. informatika. – 2000. - # 2. - p.41-54. (in Russian)
Kartashova L.A. Formation IT-preparedness as a new qualitative characteristic of teacher of social and humanities sciences / L.A.Kartashova // Pedahohichnyi dyskurs. – 2010. –vyp. 8. p.90-96(in Ukrainian)
Krylova N.B. Culturology of education / N.B.Krylova. M.: Narodnoe obrazovanie, - 2000. –272 p. (in Russian)
Morze N.V. Competence tasks as a means of building informatics competence under continuous education / N. V. Morze, O. H. Kuzminska, V. P. Vember and oth. // Inform. tekhnolohii v osviti : zb. nauk. pr. - 2010. - Vyp. 6. - p. 23-31. (in Ukrainian)
Novikov A.M. Pedagogy: a dictionary of basic concepts / A.M.Novikov. – M.: IJeT, 2013. – 268 p. (in Russian)
Pomjantovskij A.N. Personal information culture: the content and structure [Electronic resource]/ A.N.Pomjantovskij, E.P.Aleksandrov // Vestnik TIUiJe. 2010. #2. – URL: http://cyberleninka.ru/article/n/informatsionnaya-kultura-lichnosti-soderzhanie-i-struktura (in Russian)
Rakov S.A. Modern informatic teacher: qualification and requirements / S.A.Rakov// Kompiuter u shkoli ta simi. – 2005. – #3. – p. 35-38. (in Ukrainian)
Ramskyi Yu.S. Formation of information culture of the person - a priority of modern educational activity / Yu.S. Ramskyi / Kompiuterno-oriientovani systemy navchannia: Zb. nauk. prats/ Redkol. – K.: NPU im. M.P. Drahomanova. – Vypusk 8. – 2004. – p. 19-42 (in Ukrainian)
Ramskyi, Yu. S. Methodical system of formation of information culture of future teachers of mathematics [Text] : avtoref. dys. ... doctor of ped. sciences : 13.00.02 "Teoriia ta metodyka navchannia (informatyka)" / Yu. S. Ramskyi ; NPU im. M. P. Drahomanova. – K., 2013. – 56 p. (in Ukrainian)
Irvin R. Katz. Testing Information Literacy in Digital Environments: ETS’s iSkills Assessment [Electronic resource] // Іnformation technology and libraries. – 2007. September –URL: http://caledonianacademy.net/spaces/LLiDA/uploads/Restricted/katz.pdf
Framework for Qualifications of the European Higher Education Area. [Electronic resource] – URL: http://ecahe.eu/w/index.php/Framework_for_Qualifications_of_the_European_Higher_Education_Area.
Shared ‘Dublin’ descriptors for Short Cycle, First Cycle, Second Cycle and Third Cycle Awards. [Electronic resource] – URL: http://www.unidue.
The European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF). – European Communities [Electronic resource]. – de/imperia/md/content/bologna/dublin_descriptors.pdf.
Tuning Education Structures in Europe [Electronic resource]. – URL : http://tuning.unideusto.org. URL: http://ec.europa.eu/eqf/documentation_en.htm.