ВИКОРИСТАННЯ БОТІВ, АСИСТЕНТІВ, АГЕНТІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • Марія Анатоліївна Умрик Українського державного університету імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-0396-0045
  • Наталія Вікторівна Морзе ННІ “Академія вчительства” Харківського національного університету імені В.Н.Каразіна https://orcid.org/0000-0003-3477-9254

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1914

Ключові слова:

штучний інтелект, бот, асистент, агент, агентне ШІ, цифрова освіта, освітні технології

Анотація

Стаття присвячена дослідженню особливостей використання віртуальних помічників штучного інтелекту (ШІ) – ботів, асистентів, агентів та агентного ШІ – в освітньому процесі. Актуальність теми зумовлена стрімким поширенням генеративних і автономних систем ШІ, що змінюють підходи до навчання, викладання та управління освітньою діяльністю. На основі двох етапів опитування освітян (n₁=123, n₂=65) визначено рівень обізнаності та досвіду практичного застосування інструментів ШІ у професійній діяльності педагогів. У дослідженні систематизовано термінологію, уточнено сутнісні відмінності між поняттями «бот», «асистент», «агент ШІ», «агентне ШІ», а також подано порівняльний аналіз їхніх функцій, рівнів автономності та педагогічного потенціалу. Наведено приклади використання кожного типу інтелектуальних систем у навчанні — від чат-ботів, що виконують рутинні завдання, до агентних систем, здатних до планування, самонавчання та колективної взаємодії. Описано алгоритм створення асистента ШІ у візуальному середовищі без необхідності програмування. Поступова еволюція від ботів до агентного ШІ відображає перехід від реактивної підтримки до проактивної співпраці людини й ШІ, відкриваючи нові можливості для персоналізованого, дослідницького та рефлексивного навчання. Автори підкреслюють необхідність розвитку у педагогів компетентності взаємодії з агентними системами (AI collaboration literacy) та формування етичних і методичних політик використання ШІ у сфері освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

World Economic Forum (2025). Future of jobs report 2025. Geneva, Switzerland. https://reports.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_Report_2025.pdf

Sapkota, R., Roumeliotis, K., & Karkee, M. (2025). AI agents vs. agentic AI: A conceptual taxonomy, applications and challenges. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2505.10468

Roca, M. D. L., Chan, M. M., Garcia-Cabot, A., Garcia-Lopez, E., & Amado-Salvatierra, H. (2024). The impact of a chatbot working as an assistant in a course for supporting student learning and engagement. Computer Applications in Engineering Education, 32(5). https://doi.org/10.1002/cae.22750

Labadze, L., Grigolia, M., & Machaidze, L. (2023). Role of AI chatbots in education: Systematic literature review. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 20(1), 56. https://doi.org/10.1186/s41239-023-00426-1

Blaise, R. (2025, October 14). AI agents in education: Top use cases and examples. Workday Blog. https://blog.workday.com/en-us/ai-agents-in-education-top-use-cases-and-examples.html

Wendy, J. (2025, March). AI agents reveal new tech possibilities in K–12 education. EdTech Magazine. https://edtechmagazine.com/k12/article/2025/03/ai-agents-reveal-new-tech-possibilities-k-12-education

Yusuf, H., Arthur, M., & Damon, D.-Z. (2025). Pedagogical AI conversational agents in higher education: A conceptual framework and survey of the state of the art. Educational Technology Research and Development, 73, 815–874. https://doi.org/10.1007/s11423-025-10447-4

Yao, H., Xu, W., Turnau, J., Kellam, N., & Wei, H. (2025). Instructional agents: LLM agents on automated course material generation for teaching faculties. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2508.19611

Nate, M. (2024, December 10). The rise of AI agents: More time for real-world learning or the era of cognitive laziness? Getting Smart. https://www.gettingsmart.com/2024/12/10/the-rise-of-ai-agents-more-time-for-real-world-learning-or-the-era-of-cognitive-laziness

Balch, D. E. (2025, October 14). Ghost students: The rise of bots in online education. Faculty Focus | Higher Ed Teaching & Learning. https://www.facultyfocus.com/articles/teaching-with-technology-articles/ghost-students-the-rise-of-bots-in-online-education/

Charlotte, H., Amanda, D., & Matthew, F. (2025, May 12). AI agents vs. AI assistants. IBM. https://www.ibm.com/think/topics/ai-agents-vs-ai-assistants

Deveci Topal, A., Dilek Eren, C., & Kolburan Geçer, A. (2021). Chatbot application in a 5th grade science course. Education and Information Technologies, 26(5), 6241–6265. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10627-8

Cao, C. C., Ding, Z., Lin, J., & Hopfgartner, F. (2023, August 8). AI chatbots as multi-role pedagogical agents: Transforming engagement in CS education. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2308.03992

Wiafe, B. (2025, October 16). The impact of generative AI educational chatbots on the academic support experiences of students in U.S. research universities. NASPA Blog. https://www.naspa.org/blog/the-impact-of-generative-ai-educational-chatbots-on-the-academic-support-experiences-of-students-in-u-s-research-universities

Makharadze, D., Stjopkin, A., Turka, T., & Pedenko, Ju. (2024). The use of chatbots in the work of a computer science teacher in secondary education institutions. Dukhovnistj osobystosti: metodologhija, teorija i praktyka, (2)109, 119-131. https://doi.org/10.33216/2220-6310/2024-109-2-119-131 (in Ukrainian)

Serman, L., Sulejmanova, I., Medejchuk, O., & Serman, T. (2024). Integrating the GPT chatbot into the English learning process. Science and Education, (1), 32-39. https://doi.org/10.24195/2414-4665-2024-1-6 (in Ukrainian)

Terletska, T., & Kovalenko, I. (2024). The use of chatbots based on large language models in the scientific and pedagogical activities of teachers. Vidkryte osvitnje e-seredovyshhe suchasnogho universytetu, (16), 194-215. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2024.1613 (in Ukrainian)

OnlineEducation. (2025, October 16). AI-powered adaptive learning: A conversation with the inventor of Jill Watson. https://www.onlineeducation.com/features/ai-teaching-assistant-jill-watson

Hanshaw, G., Vance, J., & Brewer, C. (2024). Exploring the effectiveness of AI course assistants on the student learning experience. Open Praxis. https://doi.org/10.55982/openpraxis.16.4.719

Sajja, R., Sermet, Y., Cikmaz, M., Cwiertny, D., & Demir, I. (2024). Artificial intelligence-enabled intelligent assistant for personalized and adaptive learning in higher education. Information, 15(10), 596. https://doi.org/10.3390/info15100596

Grove, L. (2024, August 1). The art of asking questions: Does AI in the classroom facilitate deep learning in students? W&M News. https://news.wm.edu/2024/08/01/the-art-of-asking-questions-does-ai-in-the-classroom-facilitate-deep-learning-in-students

Newhauser, M., Yadav, P., Monigatti, L., & Çelik, T. (2025, August 13). What are agentic workflows? Patterns, use cases, examples, and more. Weaviate Blog. https://weaviate.io/blog/what-are-agentic-workflows

Córdova-Esparza, D.-M. (2025). AI-powered educational agents: Opportunities, innovations, and ethical challenges. Information, 16(6), 469. https://doi.org/10.3390/info16060469

Mollick, E. R., Mollick, L., Bach, N., Ciccarelli, L. J., Przystanski, B., & Ravipinto, D. (2024, June 17). AI agents and education: Simulated practice at scale. Social Science Research Network. https://doi.org/10.2139/ssrn.4871171

Jiang, Y.-H., et al. (2024, December 30). AI agent for education: Von Neumann multi-agent system framework. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2501.00083

Botti, V. (2025, June 2). Agentic AI and multiagentic: Are we reinventing the wheel? arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2506.01463

Wei, J., et al. (2025, August 18). From AI for science to agentic science: A survey on autonomous scientific discovery. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2508.14111

Swapan, R. (2024, November 26). Understanding Agentic AI Architecture. https://www.srajdev.com/p/understanding-agentic-ai-architecture

Gonnermann-Müller, J., Haase, J., Fackeldey, K., & Pokutta, S. (2025, August 22). FACET: Teacher-centred LLM-based multi-agent systems – Towards personalized educational worksheets. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2508.11401

Yan, L. (2025, August 20). From passive tool to socio-cognitive teammate: A conceptual framework for agentic AI in human-AI collaborative learning. arXiv. https://doi.org/10.48550/arXiv.2508.14825

Downloads


Переглядів анотації: 0

Опубліковано

2025-11-28

Як цитувати

Умрик, М. А., & Морзе, Н. В. (2025). ВИКОРИСТАННЯ БОТІВ, АСИСТЕНТІВ, АГЕНТІВ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСВІТНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (19), 205–225. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2025.1914

Номер

Розділ

Статті