КОМПОНЕНТНА МОДЕЛЬ ХМАРО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.123

Ключові слова:

медична освіта, дистанційне навчання, компонентна модель ХОНС, хмаро орієнтоване навчальне середовище, COVID-19

Анотація

Швидкий розвиток інноваційних методів навчання, які базуються на широкому застосуванні інформаційно-комунікативних технологій, формує умови для трансформації системи вищої медичної освіти. Поява хмарних сервісів на ринку ІТ послуг відкрила нові можливості для розвитку інфраструктури закладів вищої освіти (ЗВО). Кризова ситуація, пов’язана з карантином, змусила професорсько-викладацький склад медичних університетів почати перебудову інфраструктури ЗВО в напрямку впровадження новітніх технологій навчання. В період карантину COVID-19 медичні університети розпочали широке використання хмарних сервісів Microsoft та Google для організації дистанційного навчання студентів медичних та фармацевтичних факультетів. На етапі адаптації цих сервісів до організації навчального процесу виникла проблема в відсутності розроблених моделей ХОНС для медичних ЗВО, які враховують специфіку викладання предметів на медичних факультетах. При розробці компонентної моделі нами застосовано методи системного аналізу та підходи до опису підрозділів університету з позиції інваріантної моделі організаційної системи. Така модель дозволяє масштабувати технологію формування гібридного хмаро орієнтованого середовища на всі підрозділи університету. В основу компонентної моделі хмаро-орієнтованого освітнього середовища було покладено модель педагогічної системи, яка складається з цільової, викладацької, методичної, студентської, змістової та технологічної компонентів. При проведенні аналізу організації системи медичної освіти університету методом стратифікації було виділено чотири основних системних рівня: І- стратегічне планування та організація навчання в університеті; ІІ- тактичне планування та організація медичної освіти за спеціальностями; ІІІ- планування та організація навчання студентів на 62 кафедрах університету; ІV - моделювання партнерської взаємодії в процесі навчання на основі суб’єкт-суб’єктних відносин викладача, технічного персоналу підрозділів університету та студента. Модель педагогічної системи було інтегровано з ієрархічною структурною моделлю підрозділів медичного університету. Впровадження розробленої моделі, в найкоротші терміни, дозволило оптимально побудувати проекцію наземної структури засобами хмарних сервісів MSO365 до віртуального хмаро орієнтованого навчального середовища медичного університету та перейти на дистанційну форму навчання. Розроблену структуру впроваджено у навчальний процес Запорізького державного медичного університету (ЗДМУ) в період карантину COVID 19. Отриманий експериментальний досвід організації дистанційного навчання був покладений в основу системи змішаного навчання ЗДМУ.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Наталя Анатоліївна Іванькова, Запорізький державний медичний університет

Кандидат педагогічних наук, доцент кафедри клінічної фармації, фармакотерапії, фармакогнозії та фармацевтичної хімії

Посилання

Hodges C., Moore S., Lockee B., Trust T., Bond A. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. March 27, 2020. URL: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-differencebetween-emergency-remote-teaching-and-online-learning. (date of access:19.07.2021).

Екстрене дистанційне навчання в Україні: Монографія за ред. В.М. Кухаренка, В.В. Бондаренка. Харків: КП «Міська друкарня», 2020. 409 с.

Koutsikouri D., Henfridsson O., Rikard L. Building Digital Infrastructures: Towards an Evolutionary Theory of Contextual Triggers.: in Proc. of the 50th Hawaii Int. Conf. on System Sciences. 2017. P. 4716-4725. URL: https://scholarspace.manoa.hawaii.edu/bitstream/10125/41737/1/paper0588.pdf. (date of access:19.07.2021).

Актуальні питання дистанційної освіти та телемедицини 2020: матеріали Всеукраїнської наук.-метод. конф. з міжн. участю, м. Запоріжжя, 19-20 лист. 2020 р. Запоріжжя, 2020. С. 161. (дата звернення: 19.07.2021).

Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти: виклики сьогодення та перспективи їх вирішення : матеріали XVIIІ Всеукр. наук.-практ. конф., м. Тернопіль, 20–21 трав. 2021 р. Тернопіль : ТНМУ, 2021. С. 592. URL: https://repository.tdmu.edu.ua//handle/123456789/17054. (дата звернення: 19.07.2021).

Haers, B. Cloud computing. Communications of the ACM. 2008. vol.51, No. 7. P. 9-11. doi:10.1145/1364782.1364786

Mell P., Grance T. The NIST denition of cloud computing. Tech. Rep., 2011. URL: https://csrc.nist.gov/publications/detail/sp/800-145/final. (date of access:19.07.2021).

Gaur A., Manuja M. Implementation framework for cloud based education-as-a-service. 2014 IEEE Int. Conf. on MOOC, Innovation and Technology in Education (MITE). 2014. P. 56-61. URL: https://doi.org/10.1109/MITE.2014.7020241.

Chrysikos A., Ward R. Cloud Computing Within Higher Education: Applying Knowledge as a Service (KaaS). 2014. URL: http://eprints.hud.ac.uk/id/eprint/31832/1/Accepted%20Manuscript.pdf. (date of access: 19.07.2021).

Agarwal P., Sharma D.K., Varun V.L., Venkatesh P.R., Kanchibhotla C., Ventayen R.J.M., Mohiddin K. A survey on the scope of cloud computing. Materials Today: Proceedings,2021. URL: https://doi.org/10.1016/j.matpr.2021.06.275.

Qasem Y., Abdullah R., Jusoh Y., Atan R., Asadi S. Cloud Computing Adoption in Higher Education Institutions: A Systematic Review. IEEE Access. 2019. Vol. 7. P. 63722-63744. URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/8712496/pdf. (date of access:19.07.2021).

Benavides L., Arias J., Serna M., Bedoya J., Burgos D. Digital Transformation in Higher Education Institutions: A Systematic Literature Review. J. Sensors, 2020. Vol. 20. no 11. P. 3291. URL: https://www.mdpi.com/1424-8220/20/11/3291/pdf. (date of access:19.07.2021)..

García-Peñalvo F. Avoiding the Dark Side of Digital Transformation in Teaching. An Institutional Reference Framework for eLearning in Higher Education. Sustainability. 2021. Vol.13. no 4. P. 2023. URL: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/4/2023/pdf. (date of access:19.07.2021).

Стрюк А. М., Рассовицька М. В. Система хмаро орієнтованих засобів навчання як елемент інформаційного освітньо-наукового середовища ВНЗ. Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. Т. 42. Вип. 4. С. 150-158. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2014_42_4_16. (дата звернення: 19.07.2021).

Олексюк В. П. Упровадження технологій хмарних обчислень як складових ІТ-інфраструктури ВНЗ . Інформаційні технології і засоби навчання. 2014. Т. 41. Вип. 3. С. 256-267. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2014_41_3_26. (дата звернення: 19.07.2021).

Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія. – Київ: Атіка, 2008. 684 с.

Биков В. Ю., Шишкіна М. П. Теоретико-методологічні засади формування хмаро орієнтованого середовища вищого навчального закладу. Теорія і практика управління соціальними системами. 2016. № 2. С. 30-52. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss_2016_2_6. (дата звернення: 19.07.2021).

Биков В. Ю. Моделі системи освіти і освітнього середовища. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб. наук. праць. 27 (31). С. 39-47. URL: https://lib.iitta.gov.ua/1167/ . (дата звернення: 19.07.2021).

Биков В. Ю. Технології хмарних обчислень, ІКТ-аутсорсінг та нові функції ІКТ-підрозділів навчальних закладів і наукових установ. Інформаційні технології в освіті. 2011. Вип. 10. С. 8-23. URL: https://lib.iitta.gov.ua/1151/ (дата звернення: 19.07.2021).

Bykov V., Mikulowski D., Moravcik O., Svetsky S., Shyshkina M. The use of the cloud-based open learning and research platform for collaboration in virtual teams. Information Technologies and Learning Tools. 2020. Vol 76. No 2. P. 304-320. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3706/1634 (date of access:19.07.2021).

Биков В. Ю., Гуржій А. М., Шишкіна М. П. Концептуальні засади формування і розвитку хмаро орієнтованого навчально-наукового середовища закладу вищої педагогічної освіти. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми.: зб. наук. пр. Вип. 50. Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер», 2018. С. 20-25.

Методологія формування хмаро орієнтованого навчально-наукового середовища педагогічного навчального закладу : монографія / Дем’яненко В. М., Коваленко В. В., Кравченко А. О., Носенко Ю. Г. та ін.; за наук. ред. М. П. Шишкіної. Київ: Педагогічна думка, 2017. 146 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/714935/. (дата звернення: 19.07.2021).

Шишкіна М. П. Методологічні засади проектування хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища закладу вищої освіти. Інформаційні технології в освіті. 2019. №4(41). С. 21-33.

Проектування і використання відкритого хмаро орієнтованого освітньо-наукового середовища закладу вищої освіти. / В. Ю. Биков, та ін. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Т. 74. № 6. С. 1-19. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2019_74_6_3. (дата звернення: 19.07.2021).

Литвинова С. Г. Проектування хмаро орієнтованого навчального середовища загальноосвітнього навчального закладу : монографія. Київ: ЦП «Компринт», 2016. 354 c. URL: https://lib.iitta.gov.ua/106829/. (дата звернення: 19.07.2021).

Вакалюк Т.А. Структурно-функціональна модель хмаро орієнтованого навчального середовища для підготовки бакалаврів інформатики. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Том 59. №3. С. 51- 61. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/download/1674/1190/. (дата звернення: 19.07.2021).

Волошина Т.В. Використання гібридного хмаро орієнтованого навчального середовища для формування самоосвітньої компетентності майбутніх фахівців з інформаційних технологій: автореф. дис. … к.пед.н.: 13.00.10. Київ, 2018. 24 с.

Буравцев А.В. Стратифицированный метод построения сложной системы. Образовательные ресурсы и технологии. 2017. №3 (20). С.23-32. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/stratifitsirovannyy-metod-postroeniya-slozhnoy-sistemy/pdf. (дата звернення: 19.07.2021).

Downloads


Переглядів анотації: 272

Опубліковано

2022-04-30

Як цитувати

Іванькова, Н. А. (2022). КОМПОНЕНТНА МОДЕЛЬ ХМАРО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА МЕДИЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ. Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”, (12), 32–48. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2022.123

Номер

Розділ

Статті